För det mesta påminner utseendet på elcyklar om antingen hybridcyklar med rakt styre eller mountainbikes. Åkställningarna varierar mellan den något utsträckta ställningen som en XC-mountainbike ger till den mer rakryggade åkställning som förknippas med moderna stadscyklar. Elcyklar ur hybridkategorin har större hjul och smalare däck, medan elektriska MTB-cyklar har bredare däck och smalare hjul, vilket är bra om du cyklar i en stad med många potthål eller vill ge dig ut på äventyr i spår och leder.
Mountainbikeversionen av elcykeln är förmodligen den typ av elektrisk cykel som för tillfället ökar allra snabbast i antal. Detaljhandlare rapporterar om att intresset är stort från cyklister som vill ha lite hjälp att ta sig uppför kullar, så de kan susa nedför dessa med hjälp av gravitationen. Även om elcyklar ofta förknippas med lite äldre cyklister, attraheras en allt yngre publik av de moderna e-cyklarna. Samtidigt är intresset fortsatt stort bland äldre cyklister som föredrar mountainbikens mångsidighet, men vill dra nytta av elmotorn.
För det mesta använder vi elcyklar för att ta oss runt i stadsmiljö, och hybridversionen av dessa cyklar är den som fortfarande dominerar. I sann europeisk stil är cyklarna ofta utrustade med såväl pakethållare som stänkskärmar och cykelbelysning. Även elektriska racercyklar finns på marknaden, men dessa är inte lika vanliga som elektriska hybridcyklar och mountainbikes.
Motorerna på elcyklar skiljer sig åt
Många entusiaster är engagerade i debatten kring placeringen av motorn på elcyklar. Vissa hävdar att placeringen inte har någon större betydelse, men en betydande skillnad är att en motor som är inbyggd i ramen är kopplad till vevpartiet. Detta innebär att den elektronik som styr motorn kan ha en sensor som avgör hur pass hårt du som cyklist trampar på pedalerna, och utifrån denna information anpassa elassistansen.
Detta har sina för- och nackdelar. Om elasisstansen justeras utifrån din kraft kan det ge en mer naturlig känsla, men det kan också vara så att du vill få ut maximal kraft ur motorn utan att själv trampa på för fulla muggar. En fördel med ett dylikt system är att systemet enklare kan svara på den kraft du överför via pedalerna, vilket skulle innebära att du kan ta dig längre innan motorns batteri tar slut.