Vår smartphone är inte längre bara en telefon och vissa av oss använder knappt dess telefonfunktioner längre. Vi gör allt med den: surfar, interagerar på sociala medier, fotograferar, shoppar, navigerar, tittar på videoklipp och mycket mer. Vi har med oss den vart vi än går och vår koppling till den växer sig allt starkare. Eftersom vi surfar mer och mer med mobilen, är det bara logiskt att vi också shoppar med den i större utsträckning. Den mobila nätshoppingen växer lavinartat och idag är var tredje nätkonsument mobil. Tidigare har surfplattor varit vanligare än smartphones för den mobila nätshoppingen men nu har mobilen gått om surfplattan. Om trenden håller i sig kommer de mobila nätshopparna snart att utgöra hälften av e-handelskonsumenterna, för att strax därefter utgöra en majoritet.
Det förekommer handel över smarta telefoner i flera branscher och det är inte ovanligt att kläder och skor har en stor användarkrets som väljer denna teknik framför datorer. Större företag som svenska Footway hör till den grupp verksamheter som kan tänkas märka en ökad trend i shopping via telefon. Att inte ha en mobil lösning för konsumenterna blir allt svårare för de som vill bli stora på sina områden.
Krav på mobilanpassade e-handelsplattformar
Det vi ser är början på ett paradigmskifte som drivs på av den tekniska utvecklingen och ställer krav på svenska e-handlare att anpassa sina e-handelsplattformar för denna omställning. Det räcker inte längre att bara ha en mobilanpassad hemsida utan konsumenten förväntar sig att även webbutiken ska vara anpassad för mobila enheter. Webbutiker som inte är mobilanpassade riskerar att hamna i bakvattnet eftersom mobila konsumenter har en stor benägenhet att välja en annan webbutik om en webbshop inte har en bra användarupplevelse även på mobila enheter.
Mobila betallösningar
Den mobila e-handeln driver inte bara försäljningen framåt utan också utvecklingen av nya, mobila betallösningar. Swish, som började som en app med vilken privatpersoner enkelt kunde överföra pengar till varandra, är ett exempel på en sådan. Förutom att mynta begreppet “swisha”, har Swish nu också givit sig in i e-handelsbranschen och erbjuder en lösning som lägger till Swish som ett betalsätt i handlarens webbutik.
En annan leverantör av mobila betallösningar är Klarna, vars tjänst ger e-handelskonsumenter möjligheten att betala via så kallad mobilfaktura, där alla månadens köp registreras via kundens mobiltelefonnummer och faktureras månaden därpå. Klarna lanserade också nyligen vad som sägs vara landets snabbaste betallösning: Klarna Direkt. Det enda kunden behöver för att handla på webben med detta betalsätt är ett Mobilt BankID. Även MasterCard lanserade strax före årsskiftet en betallösning i form av en digital plånbok kopplad till Mobilt BankID. Mobila betallösningar har potentialen att ge den mobila nätshoppingen en skjuts framåt och precis som för själva webbutiken är det viktigt att den mobila betallösningen är okomplicerad för konsumenten.