Kanske har du haft en tanke på att starta en egen webbutik? Idag finns det mängder av olika webbutiker på nätet. Dessa säljer allt från kläder, elektronik, skönhet till att man nu kan handla hem sin mat via en butik på nätet. Internet har gjort att marknaden expanderat och att du kan nå ut till många på en och samma gång. Fördelen med en webbutik, är att den ofta är öppen dygnet runt och att det ständigt går att handla. När du än känner för det. Om du vill satsa på en egen webbutik, så är det bra om du har en bra affärsidé. Att starta och driva en webbutik är enklare än en fysisk butik, på ett sätt. På ett annat, så är det minst lika mycket arbete bakom. Du måste göra marknadsundersökningar, skaffa e-handelsplattform, utforma din affärsidé, samt lösa all logistik runt omkring.
Affär på nätet eller i stan
Webbutiker kan dock vara som en förlängning av den fysiska butiken. Många klädkedjor har idag både butiker runt om i landet samt en webbshop online. De webbutiker som endast finns på nätet har dock fördelen att de ofta kan ligga i lägre pris, än de som har både och. Detta eftersom de har mindre kostnader. En fysisk butik kräver lokal, som ofta hyrs, samt personal som finns på plats. Webbutiker har oftast enbart ett lager, och få omkostnader. En del av dem har dessutom inte ens ett eget lager, utan det går via ytterligare ett företag.
Webbutiker kan idag ha olika typer av utbud. De tre största som finns idag, när det kommer till typ av försäljning är digitala produkter för nedladdning efter köp. Det andra är fysiska varor eller produkter som skickas till kunder via transport och det tredje är försäljning av tjänster på nätet, antingen webbaserade eller personliga.